Bullermätning på förlossning, jag tror inte mina öron!!!!

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article8183922.ab


Den här artikeln får mig att gå igång på alla möjliga sätt. Nu vet jag dels för att jag känner mig själv och därmed vet att jag alltid går in i mig själv när det kommer till smärta samt att jag hört mig för bland de som funnits med under mina förlossningar att jag inte är den som skriker men jag triggas ändå av denna artikel.


Självklart förstår jag att detta är påfrestande för personalen med de kvinnor som skriker och en del fullkomligen vrålar ju. & ja visst, lite självbehärskning borde nog även dessa kvinnor kunna klara men ändå.


Bullermätning på en förlossning! Herregud vi är väl inga maskiner som det går att dra ner ljudet på eller omkonstruera så att vi inte låter så mycket. Förslag till åtgärd är hörselskydd, öronproppar etc. Ja och tacka gudarna för att det är de sakerna som föreslås som åtgärder. Att barnmorskor mitt i en kvinnas kanske största smärta skulle be henne dämpa sig är ju som upplagt för osämja, kanske rent av krig. Men den barnmorska som träder in i förlossningsrummet med typ hörselkåpor lär nog inte få det lätt. Så jag röstar nog för öronproppar i så fall.

 

I slutet på artikeln säger barnmorskan "-Är det helt orimligt att kräva att vuxna människor ska kunna behärska sig, även om de ligger i förlossningsplågor? Som vuxen kan man väl ändå tygla sig även om man föder barn. Det finns ju andra strategier än att gallskrika, tycker hon och föreslår att de ska bita sig i läppen och tänka att det går över."


Min första tanke är att denna kvinna har inte fött barn! Men det kanske hon visst har, det förtäljer inte historien, däremot är hon en idiot tycker jag. Jag tror att många av oss kvinnor som fött barn varit med om att någon gång under förlossningen så undrar man vad fasen man håller på med, man vill inte vara med mer, det känns som det aldrig kommer gå över, det gör så fruktansvärt ont att man bara vill försvinna. Den som skulle snacka självbehärskning med mig då skulle förmodligen åka på en smäll på käften!


Var fjärde arbetspass innebär en förhöjning av den "lagliga" decibelgräns som får förekomma på ett arbete.Var fjärde! Jag fnyser! Förskolepersonal har detta omkring sig hela tiden och visst har det varit uppe det med men det är mer skäligt tycker jag då vi alla vet hur bara ett enda barn kan låta ibland. Så du barnmorska eller ni som gjorde denna bullermätning och nu klagar, byt jobb. Gå i pension. Vad som helst. Knip dock igen truten!



Kommentarer
Malin

Nämen gud! Knappt man tror det är sant! Den smärtan, den fruktansvärda smärtan är hemsk! Vad jag minns så skrek jag heller inte så mycket, var vid slutspurten typ och den smärtan är utav denna värld så ont det gjorde. Bara dom som fött som vet vad dom pratar om, man kan inte beskriva smärtan med ord nästan.. Det är ju inte så att man väljer att gallskrika precis :-) Och dessutom är det ju för och nackdelar med alla jobb, som du beskriver så är det ju hög ljudnivå på förskolan, på många andra handikappboende så förekommer det rätt så höga decibel också... Bra inlägg Nina!

2010-11-27 @ 13:07:15
URL: http://malinmildh.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Trackback
RSS 2.0