Norrland möter småland....

Tänk er svartvit film. Fast på riktigt. Tidigt 40-tal. En norrländsk ung man sitter på tåget för att hälsa på sin syster med familj som bor i de småländska skogarna. Stilig i svart rock och hatt kliver han av i Målilla. På stationen står ett gäng med småländska flickor i övre tonåren, den unge mannen var för övrigt i övre tonåren då med. När han kliver av tåget så fångar han en av flickornas uppmärksamhet helt. Han är så stilig att hon inte kan sluta titta på honom. Han försvinner dock från stationen och kvar står flickan med sina vänner. Flickan som vid tidpunkten var förlovad tänkte förmodligen som vi alla gjort någon gång när vi sett någon som attraherar oss ett kort ögonblick, man tänker på personen ibland och minns men mer än så blir/är det inte. Ett ögonblick i livet som så många andra händelser som passerar.


När flickan sedan infinner sig på sin arbetsplats som är hemma hos en kvinna och hennes barn så befinner sig denne unge man där. Det visar sig att kvinnan som flickan jobbar hos är den stiliga mannens syster, som han tagit tåget för att besöka.


Denna lilla kärleksberättelse är min mormor och morfars. De gifte sig sedan och fick 6 barn. Hamnade på östgöta slätten där de byggde hus och bodde i 50 år. 2005 dog min mormor. Morfar är idag 86 år. Jag har bett honom skriva ner denna berättelse så jag har hans egna ord på print. Han har lovat mig att göra det.


Jag tycker det är en vacker "historia"......



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Trackback
RSS 2.0