Jag skrev ett mail till skolchefen i vår kommun

Som jag tror att jag nämnt tidigare så får barnen i vår kommun inget julbord i år. Besparingar och åter besparingar. Det bara rann över kände jag när jag läste att barnen inte får julmat i år. Miljoners kronor läggs på utbyggnad av infrastruktur vilket givetvis är en investering i framtiden och möjligheter men många ggr läggs det pengar på saker som då sticker i ögonen när det dras in på våra barn och gamla.


Inte helt oväntat så fick jag i svaret från skolchefen förklarat för mig om det besparingsprogram som åligger vår kommun. Mäkta ointressant och JAG VET att det hela tiden läggs fram besparingsprogram och att de pengarna måste tas någonstans ifrån, det jag var ute efter var att belysa att pengarna tas från fel ställen. Om de nu inte kan räkna ut det själva. Bygg en mindre jäkla sporhall då eller vad som helst!


För en del barn är julbordet i skolan den enda julmat de får, det får kanske stå tillbaka för den sprit som ska inhandlas och intas under julhelgen av missbrukande föräldrar el likn.


Det sistnämnda bemötte hon genom att skriva att de visst kommer får en del julmat men inget samlat julbord. Omgående tar jag fram skolans matsedel och jag kan läsa mig till att veckan innan jullovet starta bjuds det på risgrynsgröt och skinkmacka en dag och en annan dag potatis, sås och JULköttbullar. Jag är oerhört nyfiken på vad som skiljer JULköttbullarna med potatis och sås från de vanliga köttbullar, sås och potatis som serveras under året. Dagen innan jullovet börjar bjuds det på makaroner och falukorv.


Inte ett uns av personlig touch i hennes mail, bara siffror och fakta och det gjorde mig om möjligt än mer ursinnig.


Ett skäl hon angav också var att istället för att skära ner på personaltäthet så valde de bort julmaten. Personaltäthet, jag fnyser för är det något det är så är det personalgleshet!


Julmaten var bara det som fick bägaren att rinna över, hade det varit det enda så hade jag givetvis inte blivit upprörd på samma sätt men hela tiden ska de spara på våra små som är vår framtid med. Jag tycker det är rent ut sagt ruskigt.


Jag lämnade i mailet sakligheter och lade in personlig känsla i slutet genom att skriva att jag hoppas att de själva inte kommer gå på något julbord som bekostas av arbetsplatsen, de borde inte ha mage till att göra det. Om de skulle göra det så kan de starta en turné runt i skolorna och rättfärdiga att de får gå och äta julbord som kostar flera hundra per person medan våra små ungar inte kan få äta julmat för några kronor per person. Detta bemötte hon givetvis inte vilket jag inte heller väntat mig.


Lite intressant att hon hade vidarebefodrat mitt mail samt sitt svar till nästan 10 personer och nä jag tror inte det har med att göra att det ska göras någon åtgärd utan det är enbart för att informera involverade kollegor om vad jag skrivit och vad hon själv svarat ifall jag inte skulle ge mig. För gud nåde den som skulle lägga en personlig värdering i ett svar, det ska vara fakta, siffror och byråkrati. Stackars människor som måste arbeta i den kyliga besparingsvärlden och vara som kommunala robotar. Usch!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Trackback
RSS 2.0