BVC & puré

Idag har jag och Elliot varit på BVC för vanlig mätning och vägning. Måste blivit någon slags mellantid för han är 6 1/2 månad och vi var där för drygt 2 veckor sedan så vet inte om det blev någon miss eller om det var en tidig 7-månaders kontroll. Guldfiskminne som jag har så kommer jag inte ihåg turerna till BVC med de andra.

Lilla korvas vägde i alla fall 8560 gram och var 70,5 cm lång.

Nu plockade jag fram alla trollens "BVC-kort" och jämförde 6-månaderskollen för dom och såhär ser det ut:

Julia: 7970 gram och 67 cm, knubbis :-)
Wilmer: 8515 gram och 71 cm, rätt jämnt fördelat :-)
Lova: 7370 gram och 67 cm lång, tunnis ;-)
Elliot: 8050 gram och 69 cm lång, mittemellan :-)

Jaja man ska inte jämföra men det är klart att det är roligt att kolla hur de växer i jämförelse till varandra. Det är roligt att se skillnaderna i cm och gram och man inser hur olika de växer de små liven.

Ja för att göra bloggrubriken rättfärdig så ska det ju nu handla om puré med, puré here we go :-)

Jag är allt annat än en fanatiker av barnmatsburkarna i affärerna, ingen kan någonsin inbilla mig att en burk med mat kan innehålla samma näring och smakupplevelse som när man lagar själv. Färska råvaror direkt in i munnen  jämfört med en burk i affären, klart det är skillnad! Dock finns ett undantag enligt mig (du behöver inte alls hålla med), det är när det kommer till de första smakisarna. Men det handlar då mer om konsistens än om näringsbehov och smak. Med de första små trollen försökte jag envist göra majspuré, morotspuré etc, jag kokade, jag blandade med olja, jag mixade men fick inte till det. Trådigt och segt och inte alls lämpligt för en liten som aldrig haft annat än flytande i sin mun. SÅ jag gav upp. De första smakportionerna av mat är nu i burkform. Majs, morot, de första sammansatta måltiderna. Palsternacka och potatis har jag kokt själv. Men för övrigt tycks jag uppenbarligen inte få till en slät puré såsom Nestlé och Semper :-)

Idag fick Elliot smaka på spagetti och köttfärsås (burk), några teskedar och han tyckte nog att jag utsatte honom för en smärre tortyr ;-) Jag filmade honom och när jag visade filmen för Lova ikväll så sa hon: -"Han tycker det är surt" och det är en sååå bra beskrivning även om han nog inte tyckte att det var just surt så kunde man lätt tro det på hans ansiktsuttryck.

Imorgon kör vi på igen, spagetti och köttfärsås. Flera dagars träning brukar ge resultat :-)

Godnatt kära vänner!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Trackback
RSS 2.0