Genus

Läste den här artikeln på DN igår. Genus är ju något som är mycket "på tapeten" just nu både bland föräldrar och i media och jag funderar lite. Jag är inte särskilt påläst mer än att jag givetvis vet vad genus innebär och i vilka banor genusföräldrar tänker och "jobbar" med det.


Artikeln är intressant och författarens böcker är himla bra. Hon har rätt i mycket av det hon skriver. Jag har lite svårt att förstå det här med att de två könen liksom ska bli ett. Varför ska skillnaden mellan pojke och flicka suddas ut? Varför ska hon och han vara hen? Vi är skapta som man och kvinna, två olika kön med olika förmågor, förutsättningar, egenskaper osv osv. Precis som en del är mörkhyade, rödhåriga, korta, långa etc så är vi av två kön.


Det är väl problematiken i att de två könen behandlas olika som det ska fokuseras på. Jag tror inte på att genom att få bort könstillhörigheten så försvinner också problemen runt att pojkar och flickor/män och kvinnor behandlas olika. Det sitter så pass mycket djupare rotat och de båda könen har funnits med från början av mänskligheten och det är inget man ändrar på i en handvändning.


Jag vänder mig givetvis enormt mot att en flicka skulle anses kunna mindre än pojkar inom vissa områden, att kvinnor och män inte får lika betalt för lika utfört arbete osv. Det är helt uppåt väggarna och det är DÄR fokus ska ligga.


I genustänket kretsar det mycket kring att barnen ska veta sitt egetvärde med eller utan snopp/snippa. Det är ju något som är väldigt viktigt. Att kämpa för att ens barn ska bli trygga individer som är medvetna om sitt värde, vågar stå upp för den de är oavsett hur de är samt att de därmed får lära sig att behandla alla lika runtomkring. Dessa saker borde alla föräldrar jobba mer med.


Men att klä sina barn i könsneutrala kläder bara för att de inte ska stoppas i ett fack pga det, att klä pojkar i rosa bara för att vända sig mot att vissa plagg anses vara flickiga, att kalla barnen för hen för att de inte ska könsplaceras. Det känns konstigt. Jag förstår ju att det ligger så mycket annat bakom dessa val men JAG tror att det måste till så mycket annat för att lika värde ska gälla för båda könen.


Det är en början genusföräldrarna gör men de är "bara" en klick som liksom inte kommer kunna förändra hela samhället. Det krävs så mycket mer.


Kanske är jag ute på djupt vatten, kanske är det jag vet om ovan inte tillräckligt för att ge sig in i debatten och argumentera men det här är vad jag i dagsläget reflekterar kring.


Jag kan bara inte se att barnens egetvärde och samhällets syn skulle förändras något dramatiskt för att könen suddas ut. Det blir något onaturligt över det.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Trackback
RSS 2.0