Inga egna barn men vet ändå mest och bäst om barn och föräldraskap!

Idag avslutades kursen i utvecklingspsykologi och vi har pratat mycket anknytningsteori, behaviorism, Piaget osv. Mycket intressant (tyvärr har vi i denna kurs haft en ytterst okarismatisk lärare som vi bara sett le en handfull gånger så det drog ner kursens intressevärde lite faktiskt). Det blev mycket öppna och intressanta diskussioner i denna kurs dock och det är roligt. Oundvikligt drar vi alla paralleller till oss själva och människor runt omkring oss osv.
 
En sak som sällan slår fler i sådana här sammanhang är när de som inte har barn tycker sig veta precis hur det ska vara och hur föräldraskapet är och bör vara. Jag skulle aldrig kunna neka dom att delge sina åsikter för det är i många fall mycket intressant samt att de har rätt att tänka, tycka och yttra sig precis som alla andra men ibland går det överstyr.
 
Påtagligt blir också vilka olika generationer man faktiskt befinner sig i trots att det rent åldermässigt inte rör sig om flera tiotal år i ålderskillnad.
 
Tänkte ta ett exempel för den som orkar och vill läsa :-)
 
Idag fick vi se en film från ett experiment om hur barn som fått ta del av våld på olika sätt gjorde med en uppblåsbar docka som en vuxen först puttat, sparkat och slagit på som barnen fått se. När barnen själva sen blev ensamna med denna docka (en och en) så gick de lös på denna docka på alla möjliga sätt och vis. Det syntes ganska tydligt vilka barn som antingen levt i en tillvaro av våld eller tagit del av våld på annat sätt.
 
Vi kom då oundvikligt in på spelet GTA5 som ni kanske vet vad det är, i diskussionen efter filmen. Vi föräldrar i klassen vänder oss starkt mot detta spel och menar att vi som föräldrar faktiskt kan välja vad vi vill att våra barn ska ha med sig hemifrån men att vi inte mer än kan att prata med våra barn och försöka få dom att förstå argumenten o hoppas att de har det med sig hos kompisar osv.
 
Då säger Olle (inte hans riktiga namn :-) ) 20 år som själv spelat GTA5 i många år, har inga barn och en äldre syster att dels har han inte blivit våldsam trots att han spelat detta spel och att det är naivt av oss föräldrar att tro att vi kan skydda barnen från allt "farligt". Att barnen förr eller senare kommer göra saker som vi lärt dom att inte göra och sådant som vi inte vill att de ska göra.
 
Eh?!?!?!?!?! Han missade helt poängen. Med allt. Till saken hör att han är en gosse som gärna har mycket åsikter om ALLT och gärna ska ha rätt i allt och helst sista ordet. 
 
Jag är inte rädd för att mina barn ska gå ut på stan som äldre och slå ner folk och stjäla för att de spelat GTA (GTA var just det som blev det specifika i denna diskussion även om vi kom in på annat med) utan vad det handlar om är att jag vill ge mina bra värdegrunder. Jag vill att de ska veta varför jag inte vill att de spelar spel där det förekommer stöld, oprovocerat våld, prostituerade, våldtäkter osv. & det pratar jag med mina barn om. Jag vill att de ska veta vad vi står för här hemma. Sen vore jag naiv om jag gick runt och trodde att mina barn aldrig kommer göra sådant som jag önskar att de inte gjorde. Men jag har ju själv gjort saker som jag vet att mina föräldrar varken ville eller accepterade egentligen. Vissa utav dessa saker tillhör frigörelsen och utvecklingen. Men under deras uppväxt vill man som förälder ge dom goda värderingar och har man försökt ge dom dessa så finns de också där i deras bakhuvuden även om de gör saker som de inte får. Det handlar inte om att överbeskydda och behandla dom som om de vore gjorda av den tunnaste porslin.
 
Olle lyckades ändå ha motargument och jag bestämde mig för att inte delta i diskussionen mer och jag hade medhåll av många men Olle som inte har barn vet ändå bäst när det handlar om barn och föräldraskap.
 
Nu kanske Olle är lite extrem men nog stöter man på de där människorna som inte har barn som tror att de sitter med facit. Till dom vill jag bara säga, att jag skulle gärna vilja ta del av det där facit ordentligt för jag har det då rakt inte trots mina fyra barn. Samt att de gärna får återkomma med redigeringarna i facit den dagen de själva har barn för jag anar att det de stoltserat med innan de fick barn inte är lika aktuellt och giltigt när de själva är föräldrar ;-)
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Trackback
RSS 2.0