Ekologiskt

Jag funderar mer och mer på det här med ekologiska varor och känner starkare och starkare för det. Vi får i oss så sjukt mycket skit pga besprutningar och det förstör miljön något oerhört. Men som de allra flesta så skulle jag ljuga om jag sa att det faktiskt handlar om en kostnadsfråga. När man är en stor familj så blir det en ganska stor prisskillnad många gånger om man ska handla ekologiskt mot "vanliga" varor.
 
Därför har jag bestämt mig för att byta ut vissa varor som jag vet är väldigt besprutade och som högkonsumeras här hemma. För det finns riktiga bovar som faktiskt är värt varenda liten krona som ekologiskt för att värna om hälsan och miljön.
 
T.e.x är potatis, äpplen och vindruvor så fruktansvärt besprutat att man inte ens vill tänka på det. & det här ger vi till våra barn, proppar deras små kroppar med en massa skit.
 
City gross som ligger närmst för oss är inte helt bra vad gäller ekologiskt, de har en hel del och allt är svenskt men Maxi är mycket bättre utbudsmässigt. Potatis är dock lite svårt att börja köpa ekologiskt än känner jag, 1/2 kg med små små potatisar kostar 25 spänn. Det blir mycket pengar på bara potatis då vi äter potatis flera gånger i veckan här och är 6 personer i familjen.
 
Men morötter, broccoli m.m är det faktiskt inte så stor skillnad på i pris så jag kommer köpa så mycket som möjligt av allt frukt och grönt i ekologiskt hädanefter.
 
Maxi finns i Linköping där jag pluggar och när deras veckoblad ser ut som det gör denna vecka så finns det ingen som helst anledning att välja annat än ekoprodukter
 
 
Visserligen inte svenskt och ska jag vara ärlig så handlar jag helst svenska ekovaror och gärna närodlat men det här kan ju vara en start. Framförallt tills vår egen härliga svenska säsong med frukt och grönt kommer igång, då ökar även ekoutbudet.
 
Jag dricker way to much kaffe. Dricker kaffe hela tiden. & kaffebönor är en sorg för människan och miljön när det kommer till besprutning. Ekokaffe kostar en del mer än vanligt men hallå är det värt att dra i sig en massa skit för att spara några kronor?! Vad vet vi egentligen om vad alla dessa besprutade grejer som vi äter och dricker gör med våra kroppar. Kanske är det en del av alla orsaker till att cancer ökar så pass? Påverkar det immunförsvaret? Kroniska sjukdomar?
 
Blää!
 
Vi ska testa det här kaffet nu
 
 
Hoppas det ska vara gott. Om inte får vi gå vidare i ekokaffe hyllan :-)
 
Man behöver inte ändra på allt och framförallt inte allt på en gång. Vi börjar lite smått :-) Med tron att det nog kommer utökas mer och mer efterhand.
 
Köper ni mycket ekologiskt?


Kommentarer
Anonym

Testa Coop! De är ledande inom ekoutbudet! Och ja vi köper allt i största mån ekologiskt, det påverkar djur och natur och vår egen hälsa. Vem har råd att snåla när det gäller det? Mejeriprodukter och kött, direkt från ekogården. Grönsaker och frukt. Byt ut allt! Ju fler vi är fest större skillnad kan vi göra!!

2014-03-31 @ 20:58:50


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Trackback
RSS 2.0