Dagsform: Katten Gustav-livsstil



Känner igen den där markanta skillnaden mellan en bra och en dålig dag? För att definiera det lite närmre hur jag menar, en dålig dag då man känner sig slö och oorganiserad. Då tvätthögen är lite för stor, det ligger lite för mycket saker överallt, det är lite för många dammråttor, lite väl mycket disk på diskbänken för att ha diskmaskin och ändå gör man inget åt det.


En bra dag, då man kört några tvättar, vikt den väntande rena tvätten, plockat ur och i diskmaskinen, kört ett varv med dammsugaren och plockat upp alla saker som tenderar att hamna överallt (främst när man har barn).


Skillnaden är inte bara markant rent praktiskt, hur mycket det syns att man gjort dessa saker, utan skillnaden är enorm i välmåendet med. För mig i alla fall. När jag gjort alla dessa saker känner jag mig nöjd, nöjd med att jag åstadkommit den ordning och den känsla som jag vill ha. Den ordning och känsla som måste underhållas för att bestå. Den ordning och känsla som jag vill  ska bestå.


Hemma hos oss räcker det med en dag för att dessa saker ska behöva göras. Alltså dagligen så då säger det sig självt att om det inte görs på en dag så är det massor att ta tag i nästa dag. Det är DÅ, olägligt nog, som slöheten och oorganisationen tycks flytta in. Det blir lite övermäktigt och det kan gå ytterligare en dag då jag inte vet var jag ska börja. Främst inte vet om jag alls orkar börja.


Idag har varit en dålig dag. Den började ju redan igår eftersom hushållet ligger efter idag :-S Så imorgon är det dags för en bra dag! Utan återvändo! Så ikväll blir det sängen tidigt för att sova ordentligt och imorgon vara utvilad nog att bekämpa övermäktighet, slöhet och oorganisation!


Som tur är kommer inte dessa dippar särskilt ofta.



Kommentarer
Lena Knutsson

Hej! Följer dig här... kul att du bjöd in mig.

Känslan du beskriver tror jag de flesta av oss delar MEN tror att lite ligger i gener här oxå eftersom den är så uttalad hos flera av oss på den här sidan av familjen. Denna känsla kan vara totalt övermäktig, känns som en ständig kamp som hela tiden ska bekämpas. Ja man kan undra varför det ska vara så?? Kämpa på o försöka övervinn.....Kram

2010-11-17 @ 09:12:20
Nina

Roligt att du läser kära moster :-) Du har helt rätt i allt du skriver. Kram

2010-11-18 @ 10:20:43


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Trackback
RSS 2.0