OCM

Min hy är fullständigt slutkörd efter denna vinter. Jag är frasande torr på många partier i ansiktet, vid hårfästet, bakom och i öron och på hela kroppen egentligen. Jag smörjer med fuktserum, fuktkräm ömsom fettkräm, kör fuktmask och grejar men hyn är bara hyffsad några timmar efter att jag gjort allt detta. Så nu ska jag testa den naturliga metoden. OCM, The Oil Cleansing Method. En oljeblanding som man rengör huden med. Är en bra metod oavsett du har fet/finnig hy eller torr/känslig hy då du själv reglerar de olika måtten av oljor i blandningen.

 

Blandning

Oljig hud: 30% ricinolja 70% olivolja

Balanserad hud: 20% ricinolja 80% olivolja

Torr hud: 10% ricinolja to 90% olivolja


Ricinolja köps på Apotek eller välsorterad hälsokost butik. Man kan ta andra oljor, man får helt enkelt prova sig fram, vilken/vilka oljor som passar ens hy.


Om du av ovanstående blandning får finnar så minskar du olivoljan och ökar på ricinoljan och om du blir torr gör du tvärtom.


Tillvägagångssätt

Ta en klick av oljeblandningen och smörj in hela ansiktet även över sminket. Ta varmt vatten från kranen på en handuk och krama ur. Lägg handduken över ansiktet och låt ligga tills den svlnat, torka då ansiktet med handduken. Gnugga eller skrubba INTE. Gör om 2-3 ggr. Smörj dig med en mjukgörande kräm efteråt. Om du har torr hud så ska handduken bara vara ljummen, om du har fet hy så ska denm vara riktigt varm när du lägger den på ansiktet.


Jag köpte en liten tom falska på apoteket som jag har blandningen i. Den kostade 10 kr.


Utvärdering kommer så småningom :-)

 

 

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Trackback
RSS 2.0