Min morbror är astronaut!

När jag var liten så envisades jag med att tala om för mina kamrater att min morbror var astronaut. Jag kände att något var fel när jag sa det men tänkte att det var nog rätt, han kollade ju planeter och stjärnor osv på nära håll. När jag sen såg till att kolla upp detta lite mer noggrant med mamma så lät hon meddela att han var professor i astronomi, enkelt talat (vilket inte känns enkelt heller men ja ni förstår), för hans titel var professor men astronomi är ganska brett. Jag var oerhört fascinerad av min morbrors arbete som liten och tyckte det här med stjärnor och planeter var väldigt spännande så jag pratade ju gärna om honom. Dock ledde mammas förklaring till att jag kastade om lite och därefter berättade för mina kamrater om min morbror som var professor i astrologi. Det ni! Eller :-O Nja kanske inte fullt så smickrande. & förmodligen inte lika många högskolepoäng, tungt arbete och inte heller så mycket forskning kring stjärnor och planeter i sig :-O :-)

Min kära morbror som varken var astronaut eller professor i astrologi finns nu inte längre med oss. Han tog oss med på spännande färder på Råö där observatoriet låg där han arbetade och som yngre även doktorerade på Chalmers. Han hade ett spännande jobb, vilket han inte tyckte själv, men jag kan än idag fascineras av vad vissa människor får vara med om, upptäcka, se, bearbeta, göra planer för osv osv när de väljer att verkligen satsa helhjärtat på det de drömmer om och avsätter många, många år för att läsa till det.

Han gick ifrån oss alldeles för tidigt och han fattas oss på många sätt men han har också givit oss massor. Mycket mer förstås än det han delgav oss om sitt yrkesliv.

En kort berättelse blandad med barndomsminnen bl.a :-)



Kommentarer
research papers

mycket intressant artikel

2011-12-25 @ 12:55:44
URL: http://iresearchpapers.com/guarantees.php


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Trackback
RSS 2.0