Egentid

Sitter här med en kopp kaffe och vet att jag borde lägga mig. Så trött som jag är hela tiden så är varenda minuts sömn av stor betydelse. Men det är ju något visst med den där egentiden, att få vara helt för sig själv. När kvällsfixet är avklarat och det finns tid att varva ned. Få kolla bloggar, slösurfa, kolla tv och pyssla utan att bli avbruten. Den har en stor betydelse den där egentiden, för människan Nina likaväl som föräldern Nina.


Det är ju inte så att man med automatik blir en helt annan människa när man blir förälder, man omformas men har det tidigare funnits ett behov av frivillig ensamhet, självständighet så finns det kvar trots föräldraskap. Dock omformas även det såklart men jag skäms inte för att säga att jag njuter av tystnaden. Njuter av att ingen behöver mig. Njuter av inte behöva trösta barn som slagit sig, barn som bråkat. Njuter av att inte gå dubbelvikt och plocka prylar över hela huset som småfolket sprider ut. Njuter av att inte behöva argumentera med barn som vägrar förstå vissa saker. Njuter av att få säga en hel mening på en enda gång till Fred utan att bli avbruten.


Jag njuter helt enkelt av att bara få vara jag, och bara umgås med mig :-) Samt med Fred. Två vuxna.


Sen att det finns miljarders saker att greja med som både behövs och måste göras men vissa kvällar bara bestämmer jag mig för att inte se, inte uppmärksamma, inte bry mig utan bara låta det va.


Egentiden är en utvecklande återhämtning. Den tid som gör att jag nästa morgon vaknar med mina små juveler och njuter av att de finns i mitt liv. Egentiden samt den bottenlösa kärlek jag känner för mina älskade ungar gör att jag orkar och inte får frispel de dagar som är sk dåliga dagar (ni vet när inget går som tänkt, när barnen gör tvärtemot HELA tiden och de verkar tycka att någon dag ibland behöver mamma drivas till vansinne ;-) ). Kärlek och egentid bygger mitt förråd av ork, tålamod och glädje.


För inte för en sekund skulle jag vilja byta mitt liv med mina 4 fina små mot något/någon annans











Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Trackback
RSS 2.0