Godaste såsen ever!

Nu ska jag ge er ett såsrecept som är min absoluta favorit! Varning utfärdas: För er som använder er mycket av pulversåser/färdigsåser så kan jag meddela att om ni gör denna så kommer ni aldrig vilja lukta än mindre smaka på en färdigsås :-D

Den ska givetvis inte ätas dagligen för det är äkta grejer i den här så då lär du bli rund om höften om den ska användas till vardagsköttet t.ex ;-)

Den mår bra av att kokas i större mängd så gör rejält och frys in i burkar, perfekt att ta fram till helgen, bjudningen eller vad det nu kan vara. Den kan givetvis göras enbart enligt nedan mått och då avnjutas till ett par måltider :-)


Pepparsås
(den är inte stark)

1 Gul Lök

25 g Smör

1 tsk (Nymald) Vitpeppar

1 tsk Mellanmald Svartpeppar

Lite Cayenne

½ tsk Salt

1 tsk Worcestersauce

1 tsk Japansk Soya

1½ dl Rödvin

2 tärningar Ekologisk Grönsaksbuljong

1 liter Grädde

2 tsk Svart Vinbärsgelé

Gör såhär:


Finhacka löken och fräs i smöret utan att den får färg. Blanda i all peppar och bryn en stund.

Häll på vin, Worcester, soya och buljongtärningar. Låt koka kraftigt 10 min, så buljongen reduceras.

Rör ner nästan all grädde, salt och gelé. Koka en timme på svag värme, rör då och då, så det inte bränns. Späd med mera grädde och ev lite mjölk om såsen blivit för tjock.



Under kokning och den ser inte ut mycket för världen men uj vad den luras ;-)

(Ang ekologisk buljong, jag köper Knorrs ekologiska (de är på tärning med). Tänk på det skadliga rent av giftiga glutamat som är i vanliga bujonger. Värt några kronor extra att köpa den ekologiska)

När jag bjudit på denna sås har gästerna velat ta om av bara såsen :-)

Koka och NJUT :-D



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Trackback
RSS 2.0