Alla hjärtans dag

Vad har ni för tankar och inställning till en dag som denna?

 


Jag gillar det inte, mest för att det blivit ett jippo som är i det kommersiella tänket. När jag var yngre, långt innan jag stadgat mig ordentligt och fått barn, så nästan förväntade jag mig att jag och dåvarande pojkvän skulle bedyra vår kärlek med presenter eller restaurangbesök. Nu vänder jag mig mot detta helt.

Julia började imorse prata om presenter på alla hjärtans dag och att vi skulle köpa presenter till varandra. Än mer insåg jag att detta är helt galet. Att en helt vanlig dag fått ett namn som gör att vi ska ut och köpa presenter till varandra för att genom denna sak tala om att vi älskar varandra.

 

Älskar man så gör man det alla dagar på året och att handling hela tiden ska bytas ut mot saker är helt fel tycker jag.

 

Det jag gör på alla hjärtans dag för mina älskade är att jag ser till att vi fikar lite gott och sitter ner allesammans och pratar och har en mysig stund. Det är vad jag sträcker mig till på alla hjärtans dag.

 

Jag blir faktiskt lite arg när jag tänker på att allt är så kommersiellt. Att våra barn växer upp i det här att man ska köpa grejer åt varandra, att det är så man visar någon vad man känner. Tänk då alla barn som inte har detta hemma, de som hör hur det pratas om denna dag och presenter och kanske kommer hem till en stupfull morsa eller farsa som inte vet om det är måndag eller onsdag och framförallt inte har en susning om att det är alla hjärtans dag. Det finns otaliga exempel på människor som hela tiden hamnar utanför detta som vi andra bygger upp eller som kommersen skapar och vi bidrar till att det fortsätter och ökar.

 

Så min önskan är ju att alla fullkomligen borde dissa det här med presenter, laga lite mat tillsammans HELA familjen, baka något gott och avnjut det tillsammans och sitt och prata. Om än det finns människor som hamnar utanför detta också så är det i alla fall ett steg i rätt riktning, att vara med varandra och uppskatta varandra istället för att köpa dyra presenter.

 

Den enda som får en present av mig på alla hjärtans dag är min MOR för hon fyller år idag,

 

♥ GRATTIS ÄLSKADE MAMMA PÅ FÖDELSEDAGEN ♥



Kommentarer
Kaffehörnan

Fina tankar. Mycket jippo minst sagt

2013-02-14 @ 16:27:31
URL: http://www.kaffehornan.se
Louise

Tack men jag tycker jag ser så grym och trött ut hihi Kan inte tänka mig annat än att du har vrålsnygg profil faktiskt :-)

2013-02-14 @ 18:18:35
URL: http://blandatmedlouise.blogg.se
Veronica

Haha jag skratta nästan när jag läste :) Det är våran "fin" hall haha vi får inte använda den för mannen i huset;) skämt och sido vi har en grovingång som vi använder:)

2013-02-14 @ 19:12:54
URL: http://4livliga.blogspot.se
Veronica

Vi resonerar liknande här på alla hjärtans dag!
MEN idag köpte jag en låda choklad hjärtan till Magnus, han har fortfarande inte kommit hem från jobbet och jag har ätit upp hela lådan utan att ens bjuda barnen:)

2013-02-14 @ 19:16:31
URL: http://4livliga.blogspot.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Trackback
RSS 2.0