Det är tur att det finns gott om fina och trevliga människor

Jag kan inte för mitt liv förstå hur en del människor fungerar. När Elliot låg sjuk över jul med jättehög feber, hosta och varken åt eller drack så ringde jag 1177 och fick prata med en mycket vänlig och hjälpsam sköterska. Kvällen efter var läget fortfarande likadant med honom så jag ringde igen och fick prata med ännu en vänlig och hjälpsam sköterska som bokade in oss på jourcentral. Elliot hade ett virus samt dubbelsidig öroninflammation.

 

Idag var på Vårdcentralen med Lova då hon har samma elände som Elliot och det visade sig vara öroninflammation på henne med. Bara att den lilla damen får vi inte i penicillinet, inte ens med tvång som till slut gick med Elliot. Vi har givetvis testat massor innan tvång. Läkaren fick henne att lova att ta penicillinet, hon fick välja godis i affären efteråt som hon skulle få en liten bit av varje gång hon tagit penicillinet (allt för att få henne att ta det), vi har blandat och vi har lockat med saker efter. Men näää hon vägrar! & när vi tvingade henne så fräste och spottade hon ut det illa kvickt så både jag och hon var fulla med detta kletiga, vidriga flytande elände.

 

Jag förstår att barn inte vill ta det för det smakar ve och fasa och har en så pass genomträngande smak att det bryter igenom vad man än blandar det med men förhoppningen var ju ändå att kunna locka henne med lite "saker".

 

Några på facebook skrev att deras barn får tabletter, jag trodde att de var lika stora som till större barn men de är tydligen mindre (5x10 mm) och att det funkat bättre. Om än det kan vara lite marigt att svälja så slipper de smaken.

 

Sååå, jag ringde 1177 då Vc stängt för att fråga om möjligheten att få tabletter utskrivet den vägen. Jag menar det tar 2 min för en läkare att på jourcentral skriva och skicka receptet elektroniskt.

 

Denna gång fick jag dock en överlägsen, tjurig och mycket otrevlig sköterska på tråden. Jag förklarade precis men hon liksom lyssnade inte och med sin överlägsna ton fick hon det att låta som att vi var några överbeskyddande, onormalt försiktiga föräldrar som tassar runt vår lilla porslinsdocka och ber henne att ta sin medicin. Jag förklarade vänligt men bestämt att jag har 4 barn och vet rätt mycket om det här med att tricksa och greja med barn. Jag blev mer och mer otrevlig själv men i efterhand känner jag att hin förtjänade inget annat än att bemötas med sitt eget sätt. "-Ni MÅSTE ju få i henne det för annars kan det värka hål!" Jaaa JAG VEEEET, herregud, det är därför jag ringer för att vi behöver en annan lösning på problemet så just det inte händer.

 

Slutade med att jag bara la på.

 

Att bemöta andra människor på det där sättet är för mig så främmande, hur kan man!!? Det finns dessutom alltför många människor som arbetar inom yrkeskategorier där deras främsta uppgift är att bemöta människor och hjälpa dom osv som är på detta rabiata sätt. Trötta på jobbet? Ja herregud hur många ggr var jag inte sjukt less på jobbet på banken och gnälliga kunder men inte tusan var jag otrevlig för det.

 

Byt jobb, byt liv! Annars kommer ni som är sådär bli bittra eller elaka människor som ingen kommer vilja vara i närheten av när ni blir äldre.

 

Tur att det finns gott om fina och trevliga människor som gör att de där tråknissarna bleknar radikalt.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Trackback
RSS 2.0