Ofarligt halvfabrikat!

Jag använder mig mycket sällan av hel- eller halvfabrikat i matlagningen. De senaste åren har jag blivit mycket mer uppmärksam på all skit som är i den fabrikstillagade maten och jag är övertygad om att det spelar med i folkhälsan idag. Jag har även bytt ut vissa basgrejer såsom buljong och liknande för att undkomma t.ex glutamat.
 
Att ge sina barn denna mat från det att de är ganska små med allt detta skräp i kan ju inte vara annat än ett hälsospel. Tack och lov blir vi ju mer och mer upplysta och därmed uppmärksamma men jag tror också att det är så mycket mer ohälsosamma grejer i färdig mat än vad vi ens kan fantisera om.
 
MEN ibland är det ju smidigt med halvfabrikat. Ibland kör det ihop sig totalt och har man som jag då en man här hemma som inte lagar mat mer än kokar pasta och värmer det som jag sedan innan tillagat så kan det ibland uppstå situationer då fabriksförberett är enkelt. En snabb lösning.
 
Idag sprang jag av en slump på denna sås/grytbas i pulverform i affären.
 
 
Strimla kyckling eller fläskfilé, i med pulvret, grädde och vatten. Klart! Smidigt, precis så som halv- och helfabrikat är. 
 
MEN nu till viktigaINGA E-nummer, INGET glutamat eller andra giftiga smakförstärkare. & ALLT som står under ingredienser är sådant du vet vad det är!
 
Nu återstår att se om det är gott! Om det är det så finns alltså en rätt som mannen kan ta till om jag inte hunnit förbereda eller måste iväg, utan massa skit i och omöjligt att misslyckas med även för den som aldrig lagar mat.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Trackback
RSS 2.0