Fisksoppa

Hade lite torsk och lax i frysen men inte tillräckligt för att laga till och äta med något tillbehör till hela familjen så det fick bli en improviserad soppa ikväll till middag. & den blev så himla GOD så jag bara måste lägga upp receptet här så ni kan testa! Barnen åt med god aptit också och när alla barn äter så blir maträtten liksom ännu godare för mig med :-)

 

Fisksoppa

1 purjolök (det vita)

1 gul lök

4 morötter

5 dl vispgrädde (den feta varianten)

5 dl vatten

3 msk fiskfond

1 grönsaks Knorr fond ”du chef”

2 msk tomatpuré

3 laxfiléer

4 torskryggsfiléer

salt (vänta med saltet till avsmakningen och se om det då behövs)

peppar

dill

ev. ljus maizena redning

 

Skiva morötterna i slantar. Finhacka den gula löken och strimla purjolöken fint. Fräs i smör men det ska inte ta färg, bara mjukna. Slå på grädde, vatten, fonder samt tomatpuré. Koka upp och lägg sen i morötterna, peppra, låt sjuda i ca 5 min. Skär fisken i små kuber och lägg i, koka upp och låt sjuda ett par minuter. Dra av från plattan och tillsätt dill. Smaka av. Tillsätt mer kryddor och fond om du tycker att det behövs.

Vill man så kan man för en sista touch slå i lite vitt vin/matlagningsvin men jag gjorde inte det men tanke slog mig att det nog skulle kunna vara gott. Slå i så fall på det på lökfräset innan resten av vätskorna.

 

Servera med något gott bröd.

 

 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Trackback
RSS 2.0